Regional digital Dansmässa 2025
Lotta Gahrton
De första fem
Om verket
Tekniska specifikationer och pris
En dansföreställning inspirerade av de fem första kvinnorna som kom in i Sveriges Riksdag.
För drygt 100 år sedan klev de första kvinnorna in i Sveriges Riksdag. Man hade vunnit rösträtten i valet 2021 och nu började arbetet. De fem kvinnorna – Kerstin Hesselgren, Agda Östlund, Bertha Wellin, Elisabeth Tamm och Nelly Türing kom från olika delar av Sverige och hade olika bakgrund. De representerade också olika partier. Vi har låtit fem dansare från olika länder, med olika bakgrund och från olika danspraktiker få undersöka dessa fem historiska kvinnor och samarbetet dem emellan. Genom det historiska speglas också dagens samhälle och vårt eget samarbete.
Målgrupp: 11 år och uppåt
Längd: ca 50 min
Antal medverkande/turnerande: 6 personer
Förutsättningar för verket:
Spelyta: Minst 6x8m, gärna större
Takhöjdskrav: 4 m
Golvkrav: spelas helst på en scen med ett ljudande trägolv, då vi har flamencodansare i ensemblen.
Mörkläggning: Ja
Elkrav: 10 A
Bygg/rivtid: 5h/2h
Bärhjälp: En lokalkunnig person
Medtager egen teknik: Vi kan ha med oss det mesta, men använder gärna PA och t ex projektor på plats.
Pris: 25 000 kr/föreställning, 2a föreställning samma plats och samma dag 15 000 kr. Kostnader för resor, boende och traktamente tillkommer
Frågor och bokning: lotta.gahrton@gmail.com
Credits
Koreografi: Lotta Gahrton i samarbete med de medverkande
Musik: Elfride Andrée, Lise-Lotte Norelius, Alice Tegnér
Kostym: Kid Falk
Ljus: Christian Farcher
Medverkande: Sofia Castro, Lotta Gahrton, Hui-Han Hu, Tanja Tuurala, Caroline Östberg
Stöd, bidrag, residens
Med stöd av Kulturrådet, Stockholms Stad och Spånga-Tensta Stadsdel

Foto: Hans Skoglund

Vi i Lotta Gahrton Prod. är delvis baserade i Tensta, en flerkulturell förort utanför Stockholm, vilket återspeglas i många av våra produktioner. Vi undersöker kontinuerligt begrepp som delaktighet, demokrati och publikens roll. Olika nivåer av delaktighet undersöks i både de konstnärliga processerna och i själva föreställningsögonblicket. Vi arbetar helst med levande musik, ofta specialskriven för våra föreställningar. Det nära samspelet mellan musik och dans är en del av vår livsnerv. Våra produktioner har uppmärksammats bland annat för sin musikalitet, humor och inkännande medmänsklighet.


